پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119852
نرخ سود سپرده‌ به ۳۰ درصد رسيد!
تاریخ انتشار : 1393/09/26 12:34:46
نمایش : 1296
شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي، کانون بانک‎‌ها و موسسات اعتباري در نامه‌اي مشترک به بانک مرکزي، ضمن هشدار نسبت به نرخ‌شکني موسسات بدون مجوز، خواستار نظارت جدي اين بانک بر اجراي نرخ سود ۲۲ درصد شدند.
به گزارش پايگاه خبير تحليلي پيرغار، شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي و خصوصي شده، کانون بانک‌ها و موسسات اعتباري خصوصي جلسه اي مشترک درباره وضعيت نرخ سود بانکي برگزار کردند و در نهايت با ارسال نامه اي به بانک مرکزي خواستار نظارت بيشتر اين بانک بر اجراي نرخ سود بانکي ۲۲ درصد شدند.

در نامه مشترک بانک ها به بانک مرکزي آمده است: "به استحضار مي رساند جلسه شوراي هماهنگي بانک هاي دولتي و خصوصي شده، کانون بانک ها و موسسات اعتباري خصوصي در تاريخ ۱۵ آذر ماه ۹۳ تشکيل و يکي از موارد مهم بحث در آن جلسه وضعيت بسيار نامناسب و آشفته نرخ سود بانک ها و موسسات اعتباري بود.

همانطور که استحضار داريد در تاريخ ۳۰ ارديبهشت ماه ۹۳ براساس تصميم بانک هاي دولتي و خصوصي اولا حداکثر نرخ سود يکساله با نظر بانک مرکزي ۲۲ درصد تعيين و از طرف بانک مرکزي تنفيذ و ابلاغ شد، ثانيا پيشنهاد گرديد براي جلوگيري از ورود بانک ها به جذب نرخ سپرده بالاتر بانک مرکزي نرخ جريمه اضافه برداشت بانک ها را تعديل نمايد.

چند صباحي بازار پول آرامش خوبي به خود گرفت اما طي سه ماه گذشته به دلايلي که بانک مرکزي به خوبي از آن مطلع است با تداوم نرخ شکني صندوق ها و موسسات مالي بدون مجوز و سپس شروع نرخ شکني توسط موسسات و بانک هاي داراي مجوز که به دلايل خاص مربوط به خودشان دچاري کسري منابع شده اند عملا موجب خروج منابع از بانک هايي شد که نسبت به اجراي مصوبه الزام عملي نشان مي دادند.

اين امر به تدريج برخي از بانک هاي مهم خصوصي و دولتي را نيز جهت جلوگيري از خروج منابعشان و پرداخت جريمه ۳۴ درصدي بابت اضافه برداشت وادار به عکس العمل کرد.

اينک وضعيت حاکم بر نرخ هاي سود بانکي بسيار نامناسب است و عليرغم انعکاس موضوع توسط بانک هاي مقيد به رعايت نرخ در طول چند ماه گذشته به بانک مرکزي، اقدامي انجام نگرفته و سود سپرده ها در بين بانک ها و موسسات اعتباري بين ۲۲ تا۳۰ درصد در نوسان است.

در نامه ارسالي به بانک مرکزي تاکيد شده است، در حالي که با کاهش تدريجي تورم، انتظار عمومي بر اين است که نرخ سود سپرده ها از آنچه که قبلا بود کاهش پيدا کند معلوم نيست جذب سپرده با نرخ هاي بالا در شرايط فعلي سيستم بانکي که با بحران معوقات کلان، بازدهي پايين سرمايه گذاري ها، عدم امکان فروش دارايي ها مواجه هستند چگونه توجيه شده و چه عاقبتي در انتظار بانک ها و موسسات مالي خواهد بود.

بانک هاي دولتي و خصوصي که سهم عمده بازار پول را برعهده دارند، اصرار دارند که بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در اين قضيه ورود کرده و انضباط لازم را در بازار پول حاکم نمايد و اجازه ندهد با نرخ شکني بانک ها و موسساتي که به هر دليل دچار مشکل شده اند، تحت عنوان رقابت عملا بازار پول را دچار مشکل جدي نمايند.

تداوم اين روند نه تنها موجب بي اعتمادي و سرگرداني مردم و افزايش حاشيه زيان بانک ها مي گردد بلکه بتدريج موجب افزايش شديد نرخ تسهيلات خواهد شد که براي توليد کشور در آستانه خروج از رکود بسيار مضر مي باشد."
 
کد مطلب:590 پ
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html